Turn Me on Blog !
krisis kat mesir ?huh
Monday, January 31, 2011 | 12:32 AM | 0 Sunshine(s)
0comment(s)
salam 1 malaysia.
kesian gla kat aku, baru tAw ja pasai ne . x up-to-date plak !hmm xpala taw jugak . sian owg2 malaysia kat sana .takot toi r dgq.ne cita yg diciplak kat status fb sapa tah tdi .

1. Huru-hara dan rusuhan di hampir semua tempat di Mesir
 
Rusuhan berlaku merata-rata tempat, orang awam bertempur dengan polis dan tentera…ramai terkorban, ramai cedera parah. Orang yang tak bersalah pun boleh jadi mangsa tanpa sedar.

2. Int...ernet, Komunikasi Telefon Bimbit disekat
Dah beberapa hari sejak kerajaan Mesir menyekat Internet dan komunikasi telefon bimbit serta servis blackberry. Menyukarkan orang ramai untuk berhubung.

Ramai ibu bapa di Malaysia risau keadaan anak mereka di Mesir yang gagal dihubungi dan tidak tahu keadaan terkini isu di sana.


3. 6000 banduan terlepas dari penjara


Antara kes “prison break” terbesar setakat ini…6000 banduan telah terlepas dari penjara. 6000 tu jumlah yang sangat ramai, dan agak-agak apa banduan yang dah lama kena penjara akan buat bila dah terlepas?


Tak mungkin mereka insaf…yang pasti keganasan meningkat dan ramai menghadapi ancaman teruk.


4. Pelajar Malaysia dirogol, dirompak


Dengar berita ada pelajar Malaysia di Mesir yang telah menjadi mangsa rogol dan rompak. Rumah yang didiami mereka dicerobohi dan mereka tinggal dalam ketakutan.


Ini bukan perkara main-main kerana melibatkan maruah dan nyawa rakyat kita sendiri. Minta pihak kerajaan Malaysia memandang serius perkara ini, sebab kalau ikutkan coverage di akhbar dan tv sekarang memang langsung tak dipandang serius.


5. Darurat, krisis tempat tinggal dan makanan


Tahu tak apa masalah besar bila darurat berlaku? Ramai akan menghadapi masalah tempat tinggal sebab macam dinyatakan di atas, kena ceroboh, kena bakar dll. Nak makan pun susah, kedai mana yang berani buka time kecoh-kecoh macam nie.


Lagi parah bila ada kemalangan, luka-luka dan terkena penyakit. Silap-silap dari sakit ringan-ringan boleh maut sebab tak dapat rawatan sebetulnya.

tu sahaja.nak taw dari masa ke semasa tgk sini !
ksian plak merekamereka xbleh blik. tiket naik harga 7x ganda bhai ! kbykkan yg bleh blik pon dgq  cita anak2 dato, tan sri yg  mampooo j  :(
cakapbanyakponxgunabhai.sudasudaasuda

Older Post | Newer Post